Н. А. Ярошенко. Жизнь и творчество
- Подробности
- Просмотров: 13222
Публикуется по изданию: Михайло Рудинський. М. О. Ярошенко. Життя і творчість. 1846-1898. — Полтава: "Печатне Діло". 1919
Публикация осуществлена совместно с Полтавским художественным музеем (галереей искусств) имени Николая Ярошенко к 95-летию со дня основания музея.
Источник: Електронна бібліотека «Культура України».
Сканирование и перевод в html-формат: Артем и Борис Тристановы. Правописание и стиль автора сохранены.
М. Р.
М. ЯРОШЕНКО.
З шіснадцятьма репродукціями
з його картин.
ПОЛТАВА.
1919.
— 2 —
Накладом газети "Рідне Слово".
З друкарні "Печатне Діло".
— 3 —
З походження українець, Микола Олександрович Ярошенко побачив світ в м. Полтаві 1-XII, 1846 року.
Син шляхтича, урядовця Військового Міністерства, М. О. вчиться в Полтавському кадетському корпусі в часи найбільшого розвинення й усталення виробленої Николаєвською добою сістеми виховання дітей в дусі "православія, самодержавія и русской народности", Зростання в родині, що вона давно вже порвала з'язок з рідним українським ґрунтом, освіта в денаціоналізуючій школі і, нарешті, переїзд до Петербургу — все це раз назавше і цілком певно визначило той шлях життя й діяльности, що ним піде майбутній артист: той шлях ішов од рідного краю на північ.
По скінченні першого Петербурзського кадетського корпусу, куди переведено було Ярошенка, в Петербурзі 60-х років він остаточно одходить од рідного краю, його життя, його природи, мистецтва. В колі нових задач російської інтелігенції по-реформеної доби, в колі найбільш блискучих іменнів тої інтелігенції виростають його інтереси, складаються його погляди, усталюються переконання. Вони витворюють з Ярошенка одного з найвиразніших представників російської інтелігенції покоління 70-80 років минулого століття, тісно в'яжучи його діяльність з іменнями Михайловского, Глеба Успенского, Щелгунова, Короленка. Чулий з роду, високо-настроєний ідеалист і громадянин від перших кроків
— 4 —
своєї діяльности і до кінця своїх днів, що завше умів дати на своїх картинах одповідь на близькі й хвилюючі сучасність теми, М. О. став одним з найулюбленіших артистів передової інтелігенції, "інтелігентським артистом", коли дозволено так висловитись.
Не дивлячись на слова Крамского (до речі, так само українця з походження, погляди котрого Ярошенко приймав у цілому) про те, що мистецтво мусить бути національним, М. О. вже органично не міг знайти в собі псіхичних засобів до задовольненя того постуляту, в смислі виявлення української національности.
В його артистичній діяльності повторилася в тисячний раз без краю сумна історія творчости українського артиста на ґрунті чужої півночи. Залишивши по собі досить багату спадщину великих жанрових і пейзажних робот, Ярошенко, з рештою, майже нічого не дав на теми українського побуту й української природи, коли не рахувати де-кількох жанрів меншої художньої вартости і незначних етюдів.
"Як те часто трапляється з багато-вдарованими натурами, каже один з біографів Ярошенка, — любов до малювання з'явилася в хлопчика дуже рано. Якось несподівано для всіх, він став рисувати все, що спадало на думку, і його малюнками почали вкриватися не самі шкільні сшитки, а й столи і двері і стіни. І хоча за ту ревність маленькому артистові перепадало не один раз, страсть брала своєї, і він знову Приймався за малювання. Втім, се вперте прагнення мистецтва і разу не спинило думки дорослих на тому, що може в дитини є талан, який заслуговує на дальше розвинення.
— 5 —
Можливо, що талан Ярошенка так і завмер би, коли б не врятував його звичайний випадок". 1)
Тим випадком було те, що під час науки в Полтавському кадетському корпусі здібности Ярошенка притягли до себе увагу навчителя рисунків Зайцева, і той зразу відчув у них зародок справжнього талану. 2)
Скоро по тому на шляху до малярства Ярошенко здибав іще одну постать, що вона мала для нього рішаюче значіння — художника Адріана Волкова, котрий належав до числа помітних фіґур тодішнього художнього миру. Працюючи під його керуванням по виході з кадетського корпусу, Ярошенко вже тоді засвоїв собі сімпатії до нових льозунґів — правди й реализму в мистецтві, що їх прихильником був Волков. Разом із тим у нього Ярошенко зазнайомився і з тими поглядами на обов'язки громадянина й ролю мистецтва в житті, що їх обговорювали артисти й письменники, одвідуючи кватирю Волкова.
Відтоді починається та робота над поповненням освіти, яка не припинялася в Ярошенка на протязі цілого життя, підтримана в дальнійшому Крамським з його ентузіастичним "Знаніе — страшная сила... конечно, только науки двигают людей". Початок роботи над самоосвітою в житті Ярошенка припадає на ту добу, коли "властителями дум" молоді були Чернышевскій і Добролюбов, і, таким побитом, указану Волковим стежку до реализму в малярстві було остаточно ухвалено поглядами школи "действительности".
1) Н. В. Некрасов. Николай Александрович Ярошенко. Его жизнь и произведенія. М. 1908.
2) В Полтавському музеї є чотирі пейзажні роботи Зайцева на теми, з'язані з життям корпуса. Краща — "На шведскій могилі".
— 6 —
Все це упало на ґрунт глибокого природнього прагнення правди в громадському й особистому житті і високого розуміння своїх обов'язків.
Так склалися погляди й переконання Ярошенка, вірним рицером котрих він лишається до самої смерти.
Не припиняючи військової освіти, р. 1867 Ярошенко поступає до вечірніх академичних кляс, а там і вільним слухачем до Академії Мистецтв, де вчиться на протязі п'яти років. Тоді ото він тісно сходиться з цілим рядом учених і літератів, як Михайловскій, Г. Успенскій, Кавелин, Менделєєв, Вл. Соловїев, Салтиков-Щедрин, Шелґунов, Унчовскій, і артистів, як Шишкин, В. Васнєцов, Куінджі, Крамской.
Найбільше значіння мало для нього знайомство з Крамским, що переходить пізніше в цілковите захоплення ідеями і гарячею любов'ю до малярства сього видатного майстра, до певної міри, теоретика й критика мистецтва.
Зближення з Крамским припадає на ті роки в житті останнього, коли, після довгої й упертої праці над гуртованням артистичної молоді по відомім протесті чотирнадцяти студентів на академичному конкурсі р. 1863, після провалу "художническаго клуба" і роспорошення "артели свободних художников", — Крамской напружено працює в "Товариществе передвижных виставок", яке найкраще відповідало його бажанню перебороти рутину Академії і забезпечити розвій російського мистецтва від впливу одживших традицій.
Року 1875 Ярошенко вступає до "Товарищества" і залишається в ньому до смерти (25-VI, 1898).
Скоро по тому Крамской друкує в "Новом Времени" свої статті під назвою "Судьбы русскаго искусства", де вияснює ті
— 7 —
погляди на задачі мистецтва, що їх проводило в життя се об'єднання артистів, формулюючи їх у відомому твердженні "художник єсть служитель истины путем красоты".
На ньому варт спинитись, аби краще з'ясувати- той з'язок поглядів Крамского і творчости Ярошенка, що його знати в картинах останнього.
1. Краса в житті справляє на нас безпосереднє вражіння зверхньою гармонією окремих часток цілого; краса в мистецтві полягає в гармонії форми і змісту. Мистецтво може взяти сюжетом потворне явище життя, але ж твір художній буде прекрасним, коли форма гармоніюватиме із змістом. Крамской вимагає од малярства того, чим уже давно жила сучасна йому література — життєвої правди.
2. Мистецтво мусить бути свободним. Для того, аби служити Істині, майстер мусить свободно вибрати для свого твору ту ідею, котра є найближчою його інтелектуальному й моральному складові, котра, пройшовши кріз призму його розуміння, стала для нього безумовною істиною. Для виразу своєї ідеї артист повинен свободно вибрати форму — инакше не буде гармонії форми й змісту.
3. Мистецтво мусить бути національним. "Форма і фарби — то лище засоби, котрими виражається та сумма вражінь, що їх дає життя". Національність, яко сила стихійна, на тлі свободної творчости, обов'язково внесе в художній утвір свої риси.
4. Артист не може залишатися в стороні од прояв суспільного життя і обмежитися життям особистим, бо инакше національні особливости епохи не будуть виявлені в його творах.
— 8 —
5. Слугуючи істині, артист мусить говорити істину про справи громадські. Отже артист є критик суспільних прояв.
6. Критика явищ громадського життя немислима без ясного розуміння їх причин. Звідси — конечна потреба для артиста в високому інтелектуальному розвиненні й широкій освіті. 3)
Власне, в усіх цих постулятах для читачів "Судеб русскаго искусства" не було нічого нового, але ж Крамской і не мав претенсій — він лише подав в цілком приступній формульовці те, що було висказано раніше, але ж не дійшло ще до розуміння й засвоїння широкими масами публіки. Для "Т-ва передвижних виставок" се було необхідною одсіччю Академії, з одного боку, і пропагандою його задач, з другого.
Ярошенко був одним з найбільш гарячих адептів того катехизму і свято й ненарушимо виконував його до кінця своїх днів, заступивши після смерти Крамского (1887) його місце проводиря (тоді вже, скоріше, оборонця) "передвижнических" ідей.
Високе розуміння мистецтва і ролі артиста, що воно не дозволяло Ярошенку бачити в малярстві засоб до життя, змусило його, по виході з Академії, залишитися на службі у військовому відомстві. Поставивши метою своєї артистичної діяльности — служення громадянству, він хотів бути, по змозі, незалежним від необхідности заробляти мистецтвом на хліб.
"Своєю службою, каже Н. Некрасов, — що одбірала в його багато часу, він тяготився. Але ж його чесність і совісність не дозволяли йому ставитися до неї аби як. Щоб мати
3) Див. А. Цомакіон. И. Н. Крамской. Его жнзнь и художественная деятельность. Спб. 1891, стор. 77-79.
— 9 —
більше вільного часу для малярства, він не раз зрікався всяких підвищень по службі, як що вони ставали на перешкоді його заняттям художнім... І хоч як важко було сполучати сі дві сфери діяльности: військову службу й малярство, все ж таки утворювалася певна незаліжність в сьому останньому, і М. О. широко з неї користався: він ніколи не писав для того, аби як скоріше продати написану річ. Він писав лише те, що припадало йому до серця, шо його хвилювало, і в портретах давав лише ті обличчя, що вони були інтересні в духовнім відношенні".
Обтяжений работою і на службі і вдома, Ярошенко знаходить час, окрім малярства, працювати над поширенням своєї освіти, "майже ніколи не розстаючися з книгою". Починаюючи з року 1880, він часто виїздить за кордон, головним чином, звичайно, з метою вивчення музейних скарбів Европи. В Россії він найбільше подорожував на Урал і особливо на Кавказ, лишивши численні етюди, наброски і великі картини на теми гірської природи улюбленої країни. Року 1895 Ярошенко іде в Палєстину й Еґіпт,
Шлях Ярошенка, його інтереси, його переконання фіксовано в портретах його пензлю і жанрах. Не дивлячися на численність, його пейзажні роботи інтересні для нас лише тим, що показують нам Ярошенка в його особистім житті, Ярошенка для небагатьох тих, хто знав його ближче. Широка публіка їх не знала, або ж, краще сказать, на них не спинялася. І справді, яскраво характеризуючи артиста, як людину, що глибоко любила природу, вони не збільшують значіння Ярошенка в історії російського малярства. Природа західної Европи, Уралу і Сходу — його не приваблювала.
— 10 —
Кавказ, власне, частина Кавказу (переважно, околиці Кисловодська) і, головним чином, в її гірських висотах — такі сюжети його пейзажних робот.
В порядкові великих його жанрових картин теми Ярошенка такі:
"Невський проспект вночі" (1875") — сирий і холодний, з двома жіночими фігурами, що скоцюрбившися сидять на ґанкові великого холодного дому; "В'язень" (1878), що марить про волю; "Студент" (1881); "Старе й молоде" (1883) на тему боротьби поглядів і переконань двох поколінь; "Курсистка" (1883); "Причини невідомі" (1884); "Юнак" (1886) або ж "Напередодні екзаменів"; "Всюди життя" (1838); "Мрійник" (1892); "Юда" (1897).
За винятком останнього, сі жанри характеризують нам Ярошенка, як виразного "критика прояв суспільного життя" і, разом з низкою портретів видатних представників його покоління в літературі, науці й мистецтві, 4) яскраво виділяють його із сім'ї "передвижников" в цілком виокреслену, одиноку постать.
В них він виступає перед нами, як єдиний в своєму роді артист-громадянин, і не дурно репродукції з його "В'язня" і "Всюди життя" до останнього часу були улюбленими окрасами кімнати "свідомого" юнака. В сих роботах Ярошенко був самим собою, незалежним і оріґінальним, бо є вони результатом тих глибоко-пережитих переконань, непереборимої віри в правду і гарячого відклику на хвилюючі теми сучасности, що з ними перейшов він свій простий життєвий шлях.
4) Н. Крамского (1881), Гл. Успенского (1884), К. Кавелина (1866), Д. Менделєєва (1886), А. Плещеєва (1887), М. Салтикоза-Щедрина (1887), А.Унковского (1889), Н. Н. Ге (1890), Н. Михайловского (1894), Вл. Соловьєва (1895), Льва Толстого (1895), В. Короленка та инш.
— 11 —
Зовсім инше стоїть справа з рештою жанрів Ярошенка — в них почувається вплив чужого сюжета, притягнутої теми, "не Ярошенкового", і часто вони носять на собі сліди певного підкорення впливові инших майстрів і в першу чергу Крамского. 5)
Ярошенко не був великим майстром пензлю — і в рисункові і в композіції і, особливо, в кольориті ви завше знайдете можливість сказати щось проти художника. Але ж всі ті мінуси майстерства сторицею викупаються тою дивною чистотою почуття, вкладеного в твори його пензлю, тим співчуттям до "скривджених й зневажених", з одного боку, і до оборонців правди, з другого, що вони залишають по собі глибоке вражіння.
А коли се так, — Ярошенко досягнув поставленої перед собою мети: з його палєти вийшли твори, які підносили настрій, які поглиблювали віру в людську природу і в те, що буде правда на землі.
Нехай Ярошенко належить історії малярства, нехай той катехизм "передвижничества", що ним жив артист, для нас, сучасників, назавше одійшов у безвість — його твори мають в собі щось вічно-цінне, що надовго переживе їх автора і ту епоху в нашому минулому, одним з найвиразніших представників котрої був сей справжній "служитель истины путем красоты".
5) Порівн. "Хор", "В теплих краях", "Проводив", "Юда".
— 12 —
Після смерти художника, відповідно його волі, значну частину його художньої спадщини, разом із збіркою картин школи "передвижников", подаровано Полтаві — місту де він побачив світ, де вперше прокинулася в ньому жадоба до малярства. Як би там не підходити до оцінки художньої вартости колекції, що лягла наріжним каменем Полтавського Музею, треба сказати, що вона є рідкою в своїй цілосности. Се спадщина життя не тільки високопіднесеної души артиста, не тільки куточок студії "передвижника", се — певна сторінка в житті російської школи малярства, яку цікаво перечитати. А коли взяти на увагу, що серед подарованої Полтаві колекції знаходиться двадцать три альбоми рисунків і набросків художника, кілька відомих його портретів, ряд великих його картин, — без перебільшення можна сказати, що майбутнім історикам "переавижничества" не можна вже поминути зібрання Полтавського Музея.
Колись, иншим разом, в кращі часи і серед кращих умов друку, ми мусимо опубликовати цілу колекцію творів Ярошенка з нашого Музею. Нині, розуміючи всю скромність нашого бідного видання, ми просимо дивитися на нього, лише як на повинне світлій пам'яті артиста-громадянина і високого ідеалиста, що він повернувся до рідного краю і поклав підвалину до утворення в Полтаві Музея Мистецтва.
М. Р.
7/XII, 1919. Полтава
1. Автопортрет. 1875 р.
Полтавський музей.
2. Сліпець.
(Рисунок олівцем).
5. "Причини невідомі". 1884 р.
Полтавський музей.
7. В горах Кавказу. 1888 р.
Полтавський музей.
11. Мрійник. 1892 р.
Полтавський Музей.
12. Портрет Н. К. Михайловського.
Полтавський Музей
14. Дівчинка з іграшками. 1895 р.
Полтавський Музей
15. Влітку.
Полтавський Музей.
16. Юда. 1896 р.
Полтавський Музей.
Ціна 80 гривень.
Склад в книжній коморі Полтавської
Спілки Споживчих Товариств,
бульвар Котляревського.
Ссылки на эту страницу
1 | Полтавский художественный музей
[Полтавський художній музей] - пункт меню |
2 | Рудинский Михаил Яковлевич
[Рудинський Михайло Якович] - пункт меню |